DEVAM: 63. Mesh'in
Yapılışı
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
الْعَلَاءِ
حَدَّثَنَا
حَفْصُ بْنُ
غِيَاثٍ عَنْ
الْأَعْمَشِ
بِهَذَا
الْحَدِيثِ
قَالَ لَوْ
كَانَ
الدِّينُ
بِالرَّأْيِ
لَكَانَ
بَاطِنُ الْقَدَمَيْنِ
أَحَقَّ
بِالْمَسْحِ
مِنْ
ظَاهِرِهِمَا
وَقَدْ
مَسَحَ
النَّبِيُّ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَلَى ظَهْرِ
خُفَّيْهِ
وَرَوَاهُ
وَكِيعٌ عَنْ
الْأَعْمَشِ
بِإِسْنَادِهِ
قَالَ كُنْتُ
أَرَى أَنَّ بَاطِنَ
الْقَدَمَيْنِ
أَحَقُّ
بِالْمَسْحِ
مِنْ
ظَاهِرِهِمَا
حَتَّى
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَمْسَحُ عَلَى
ظَاهِرِهِمَا
قَالَ
وَكِيعٌ
يَعْنِي الْخُفَّيْنِ
وَرَوَاهُ
عِيسَى بْنُ
يُونُسَ عَنْ
الْأَعْمَشِ
كَمَا
رَوَاهُ
وَكِيعٌ
وَرَوَاهُ
أَبُو
السَّوْدَاءِ
عَنْ ابْنِ
عَبْدِ
خَيْرٍ عَنْ
أَبِيهِ
قَالَ
رَأَيْتُ
عَلِيًّا
تَوَضَّأَ
فَغَسَلَ
ظَاهِرَ
قَدَمَيْهِ
وَقَالَ
لَوْلَا
أَنِّي
رَأَيْتُ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
يَفْعَلُهُ
وَسَاقَ
الْحَدِيثَ
Muhammed b. el-'Ala,Hafs
b. Ğıyas vasıtasıyla A'meş'ten aynı senetle bu hadisi rivayet etmiştir. (Hz.
Ali (r.a.) şöyle) demiştir: "Eğer din akılla olsaydı ayağın altına
meshetmek üstüne meshetmekten daha uygun olurdu. Halbuki Nebi (sallallahu
aleyhi ve sellem) ayakkabılarının üstüne meshetti."
Yine aynı hadisi Veki
(b. el-Cerrah) A'meş'ten aynı senetle rivayet etmiştir. (Bu rivayette de Hz.
Ali); "Ben Rasulullah (sallallahu aleyhi ve sellem)'in ayaklarının üstüne
meshettiğini görünceye kadar ayakların altını meshetmenin üstünü meshetmekten
daha uygun olacağını zannederdim" demiştir. Veki’ dedi ki (ayaklarda Hz.
Ali'nin), kasdettiği, mestlerdir." Ve yine aynı hadisi İsa b. Yunus,
Veki'nin (A'meş'ten) rivayet ettiği gibi rivayet etmiştir.
Ebu's-Sevda'nın İbn
Abd-i Hayr vasıtasıyla babası (Abd-i Hayr)dan rivayet ettiği aynı hadiste,
(Abd-i Hayr); "Ben Ali'yi abdest alıp ayaklarının üstünü meshten sonra,
eğer ben Rasulullah (s.a.v.)'in şunu yaptığını görmeseydim..." derken
gördüm demiş ve bu hadisin asıl metnini zikretmiştir.[106]
AÇIKLAMA: Musannif Ebu Davud'un bu Hadisi ve
ta'liklerini rivayet etmekten maksadı, bu Hadisin çeşitli yollardan rivayet
edilmiş olduğunu göstermektir, Önceki
hadislerde fıkhi açıklama yapıldı.